نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2819
-
الف
+

استقبال مردم تاجیکستان از کتاب مثنوی معنوی مولانا

مردم تاجیکستان در این هفته برای خرید «مثنوی‌معنوی‌» مولانا در دوشنبه تاجیکستان ازدحام کردند.

به گزارش آی فیلم 2، هزاران جلد کتاب ادبیات فارسی پس از مدت‌ها، روز شنبه 5 دلو/بهمن 1398 در نمایشگاهی در شهر دوشنبه تاجیکستان به معرض فروش قرار گرفت.

اما اتفاقی که جالب به نظر می رسد این است که با استقبال پرشور مردم در مدت کوتاهی همه کتاب‌های ادبیات فارسی به فروش رفته است.

در این نمایشگاه که از ساعت ۸ صبح تا 1 پس از چاشت برگزار شد، ۲۵۰ عنوان کتاب به نمایش در آمد که بیشتر آن ها آثار کلاسیک و مدرن ادبیات فارسی-تاجیکی مانند رودکی، مولوی، سعدی، حافظ، و بدیل بوده است.

فردوس اعظم خبرنگار و شاعر تاجیک، در توییترش این اتفاق را «جنگ برای مثنوی» توصیف کرده است.

این شاعر و روزنامه‌نگار مقیم آلمان نوشت: «جنگ برای مثنوی» ، ۱۰هزار کتاب در دو ساعت در دوشنبه فروخته شد. روز ۲۵ جنوری، ساختمان تیاتر اپرا و باله تاجیکستان شاهد فروش بی سابقه ای از کتاب بود که به گفته دولت صفر مدیر انتشارات ادیب تاجیکستان هیچ وقت شاهد این نوع استقبال از هیچ نوع کتابی نبوده است.

به گفته آشنایان به مسائل فرهنگی در تاجیکستان،‌ ادبیات کلاسیک فارسی برای مردم تاجیکستان آشنا است. بطوری که در مکتب و دانشگاه آموزش داده می شود اما حدود دو-سه دهه بود که کتاب‌های ادبیات فارسی بازنشر نشده بود.

این در حالی است که بازار کتاب در تاجیکستان محدود است و به اطراف نمی رسد. اکنون حدود ۱۰ هزار جلد کتاب بازنشر شده نیز به سرعت در پایتخت این کشور به فروش رفته است. 

م ح/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر